Az ezredfordulótól eltelt szűk két évtizedben egyre inkább divat lett a kirándulás, melyhez különböző – részben külföldi – sportáruházak és boltok ma már kifogástalan minőségű túracuccokat is biztosítanak, ráadásul elérhető áron. Egyre többen választják a kutyával kirándulás lehetőségét is, ami nemcsak nagyobb élményt jelent, de a négylábú gazdáját is több mozgásra és odafigyelésre sarkallja kirándulás közben. Ráadásul kutyával kirándulni, esetleg kutya társaságában komolyabb túrát tenni egyáltalán nem csupán a nyári hónapokban érdemes. Az ősz és a tél beköszöntével ugyanolyan jókat lehet sétálni a természetben, feltéve persze, élményekben gazdag úti célt választunk. Cikkünkben nemcsak azt összegeztük, hogy miben más, illetve mire kell figyelni kutyás kirándulás esetén, de sorra vettük a legszebb kutyás kirándulóhelyeket is.

Nemcsak pórázra és szájkosárra lesz szükség!

Amennyiben kutya kísér el bennünket a kirándulásra, – ahogyan az a kisgyermekes szülők esetében lenni szokott – arra is lesz egészen biztosan lehetőségünk, hogy más kutyással és annak kutyával ismerkedjünk meg. Nem véletlen, hogy a városi környezetben élő kutyatulajdonosok a mindennapi szokásos parkkörök és esti sétálgatások alkalmával már unásig ismert háztömbkerülgetések helyett nagyobb kirándulásokra is elszánják magukat. Jó ha tudjuk ellenben, hogy a játékot és a kutya plusz mozgását és játékát jelentő labda mellett, friss vízre, szájkosárra, természetesen pórázra és még számos egyéb dologra is szükségünk lesz. A legtöbb kutyatulajdonos – részben érthető módon, idő hiányában – szombat reggel úgy dönt, hogy mindenféle előzetes tájékozódás nélkül is nekivághat a legközelebbi erdőnek vagy tópartnak. Nem árt tudnunk viszont, hogy a vadászok és horgászok „territóriumának” számító területeken a kutyák több veszélynek vannak kitéve, mint azt elsőre gondolnánk. Azt pedig nyilván külön hangsúlyozni sem kell, hogy a természetvédelmi területeken és az arborétumok többségében a növények védelme miatt a kutyák ’Persona non grata”-nak, azaz nemkívánatos személynek számítanak. Akármennyire is jól nevelt, szófogadó és aranyos a kutyus, vannak tilalmak, amiket bizony be kell. Legyen a kutyusod bármennyire is jól nevelt, léteznek tilalmak és szabályok, melyeket be kell tartani.

Vérszívókkal bizony nemcsak nyáron kell számolnunk!

A kutyatulajdonosok többsége az állatorvosok tapasztalatok szerint nincs tisztában azzal a ténnyel, hogy a kullancsok nemcsak nyáron támadhatják meg kedvencünket. Erre, kutyás kirándulás alkalmával az év szinte minden hónapjában fel kell készülnünk. Ősszel a melegebb napokon a kullancsok kifejezetten jól érzik magukat, élénkebbé, falánkabbá válnak, annál is inkább, mivel a szárazság is alábbhagy, ami mind-mind kedvez ezeknek a kártékony vérszívóknak. Kutyás kirándulás során tehát ezekben a hónapokban se hagyjuk otthon az ilyenkor kézenfekvő megoldásokat, nevezetesen használjunk nyakörvet, cseppeket, vagy tablettát: a lényeg, hogy legyen valamilyen védelem a  kutyán a kullancsok ellen! Emellett természetesen érdemes jó alaposan átnézni séta végén a kutya bundáját, hogy időben felfedezzük a betolakodót. Nemcsak a kutyánkat, de magunkat is védjük ezzel a lépéssel.

Kutyánkat akár agyon is lőhetik!

Ősszel avadászszezon is kezdetét veszi is, emiatt sok területen nem pusztán erdőlátogatási korlátozásra számíthatunk – melyek az interneten kirándulás előtt kinézett túraútvonalunkat is keresztezhetik – de szürkületben már akkor is vadászokba ütközhetünk, ha erre előzetesen semmilyen, az erdészetek által kihelyezett jelölés sem utalt. Ilyenkor tegyünk kutyánkra és persze magunkra valamilyen láthatósági eszközt, sőt kutyánkat érdemes nemcsak a szabályok, de a négylábú testi épsége miatt is pórázon tartani.  Magyarország egyes területein ugyanakkor ebben az időszakban rendelik el az ebzárlatot is, melyre rendszerint a rókák veszettség elleni vakcinázása miatt van szükség.

Legyen nálunk törölköző!

Amikor kedvencünkkel kirándulni indulunk ősszel, esetleg a téli időszakban nem árt, ha tartalékban egy-két törölközőt is beteszünk a hátizsákba. Nemcsak azért, mert az őszi hónapokban sokkal nagyobb az esélye annak, hogy esni fog az eső, esetleg a megszokottnál több pocsolyával találkozunk, hanem arról is, hogy napközben az alacsonyabb hőmérséklet miatt kevésbé szárad fel a talaj és az aljnövényzet. A harmatos, nedves fűben egy idő után átvizesedhet a kutya bundája, a kirándulás végeztével ilyenkor jól jöhet a törölköző. Ha van rá módunk beszerezhetünk kutyának való esőkabátot is a sajátunk mellé.

Kutyás kirándulóhelyek – íme néhány tipp!

Mint fentebb már említettük, az őszi és a kellemes napsütéssel tarkított téli napokra is akad bőven olyan gyönyörű erdei ösvény, rejtett patakvölgy Budapest környékén – és persze Magyarország egyéb területein is – ahol kutyánk társaságában kellemes sétát téve kedvünkre élvezhetjük a természet szépségeit egy kis mozgással párosítva. Nézzünk párat!

Apátkúti-patak völgye a Pilisben

Jól döntünk akkor, ha kutyánkkal a fővárostól nem messze lévő Duna parti Visegrádot és a hegység mélyén fekvő Pilisszentlászlót összekötő romantikus Apát-kúti-völgy alján futó, szorosan a patak medrét követő, jelzett turistautat járjuk végig. Útközben mi magunk és kedvencünk is felfrissülhet a Kaán-forrás jéghideg vizéből, kutyánk és mi magunk és élvezni fogja a túraútvonalnak azt a részét, ahol kalandos gázlókon kell átkelnünk a vadregényes patakvölgyben. Ha ezt a kiránduló útvonalat választjuk, nem döntünk rosszul, ha kutyánkkal a visegrádi Patak Park Hotel parkolóját választjuk kiindulási helyül.

Harangvölgy

A Harang-völgy Budapest legszebb és legváltozatosabb növényvilággal rendelkező völgye, amely ugyancsak kitűnő választása lehet a kutyás kirándulás szerelmeseinek ősszel, de a téli hónapokban is. A völgyben ugyanis taposott út vezet, melyen haladva közelebbről is megcsodálhatóak – persze nyáron és ősszel csupán – a különböző színekben pompázó növények A látvány ennek ellenére minden évszakban elvarázsolja a kirándulókat Kutyánkkal a155-ös busz végállomásánál leszállva találjuk a kedves nevű rétet. Mivel a Normafa alig egy órányira van innen, így egy nagyobb sétával oda is átmehetünk, hogy aztán sok-sok kutyával találkozzunk a kevésbé zsúfolt rét után.

Tündér-szikla

Kutyás kirándulók számára ugyancsak kihagyhatatlan útvonal, amely mind a Zugligeti útról, mind a Tündérhegyi útról megközelíthető. A sziklacsoport a János-hegy egyik nyúlványát képező Tündér-hegy lejtőjéből emelkedik ki a magasba és uralja a környezetét. A Tündér-szikla oldalán a zöld háromszög kiépített sétaút vezet, tetejéről Budapestre nyílik panoráma.  A védett területnek számító, de kutyával bejárható Tündér-szikla akár egy egész napos kutyás kirándulás is lehet.

Szentendrei-sziget

Kutyás kirándulók közül ki ne ismerné a Szentendreiszigetet, azt a dunai szigetet a Dunakanyar és Budapest között, amit keletről a folyó főága, nyugatról a Szentendrei-Duna fog közre.Igazi kikapcsolódás azoknak a kutyusoknak, akiknek nem kell kétszer mondani, hogy bemerészkedjenek a vízbe, hanem azonnal megmártóznak. A sziget északi csücskénél ugyanis szabad a gazda, amit rengetegen ki is használnak melegebb időben.

Romantikus túraútvonalak Tokaj környékén

A kellemes őszi időben nagyon jó választás lehet, ha kutyánkkal ellátogatunk Tokaj-Hegyaljára, ahol a romantikus hegyek, völgyek, szőlődombok… remek túra- és kiránduló útvonalakkal és tanösvényekkel várják az ide látogató túrázókat és a túrázáshoz már hozzászokott kedvenceiket. Tokaj környékén lenyűgöző, egyedi természeti környezet várja a kirándulókat sok-sok rejtett kinccsel, amik csak arra várnak, hogy felfedezzék őket. A túraútvonalak a kutyás kirándulásokhoz is ideálisak, mindenki megtalálja a számára ideális hosszúságú és nehézségű terepet. Ráadásul ez a szeglete az országnak, ahol a kutyás kirándulásban gondolkodók számára egyéb meglepetésekkel is kecsegtet. A régió ugyanis nem nélkülözi az olyan kutyabarát szállodákat sem, ahol egy kiadós kirándulás után minden gond nélkül barátságos környezetben pihenhetünk meg kedvencünkkel.

A szerzőről

Kapcsolódó bejegyzések

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.